نکات ایمنی لیفتراک

این صفحه را با دوستانتان به اشتراک بگذارید: 

 

نکات ایمنی برای لیفتراک های با بالابری کم و زیاد

براساس استاندارد ملی و آیین نامه های حفاظت فنی وزارت کار

 

تست و بازرسی لیفتراک

 

به منظور تامین و ارتقاء سطح ایمنی و حفاظت نیروی کار و همچنین صیانت نیروی انسانی و منابع مادی کشور و ایمن سازی محیط کارگاه ها و پیشگیری از حوادث منجر به صدمات جـانی و خـسارات مـالی ، انجام تست و بازرسی فنی لیفتراک ها یک بخش اساسی در عملکرد بهینه این ماشین ها می باشد .

لیفتراک ماشینی است دارای یک دکل ، شاخک و ملحقات که با توجه به نوع فعالیت برای حمل و نقل ، جابجایی و انبارنمودن بارها در اشکال و ظرفیت های مختلف طراحی و ساخته می شود و متناسب با نوع کارو محیط از سوخت های فسیلی ،گاز یا برق استفاده می کند .

 

انواع لیفتراک با بالابری زیاد، با وزنه تعادل لیفتراک کنسولی، لیفتراک اپراتور ایستاده، لیفتراک چنگکی

 

 

لیفتراک با بالابری زیاد با سکو و اپراتور سواره لیفتراک با بالابری کم، با سکوی با بالابری کم

 

لیفتراک موتوری دستی، حمل پالت

 

لیفتراک الکتریکی - باتری: یک لیفتراک الکتریکی که منبع انرژی آن یک باتری ذخیره ای می باشد.

لیفتراک کنسول: یک لیفتراک خود باربردار، با وزنه تعادل یا بدن وزنه تعادل، مجهز به ابزار درگیر کننده بار به شکل کنسول مثل چنگک ها.

لیفتراک با وزنه تعادل: یک لیفتراک مجهز به وسیله نگهداری بار که تمامی بار در ضمن حمل عادی، خـارج چند ضلعی تشکیل شده در محل تماس چرخها قرار دارد.

لیفتراک، با وزنه تعادل و بارگیری از جلو /کنار: یک لیفتراک بالابر ( مجهز به مکانیزم بـالابری ثابـت یـا کـج شونده) با وزنه تعادل خود باربردار، با قابلیت حمل و ردیف کردن یک بار هم در موقعیت جلـو روبـروی وزنـه تعادل و هر موقعیتی تا و شامل 90 درجه از محور مرکزی طـولی ماشـین، در حالیکـه دارای قابلیـت جابجـا کردن عرضی بار می باشد.

لیفتراک، دیزل- الکتریکی: یک لیفتراک الکتریکی که منبع انرژی آن یک ژنراتور با موتور دیزل می باشد.

لیفتراک، الکتریکی: یک لیفتراک که انرژی اصلی به صورت الکتریسیته از منابع انرژی به موتـور منتقـل مـی شود.

لیفتراک، با بالابری زیاد چنگکی: یک لیفتراک خود باربردار، مجهز به سبد بار و چنگک برای حمـل و ردیـف کردن بارها.

لیفتراک، گاز- الکتریکی: یک لیفتراک الکتریکی که منبع انرژی آن یک ژنراتور با موتـور بنزینـی یـا گـاز LP می باشد

لیفتراک، با بالابری زیاد: یک لیفتراک خود باربردار، مجهز به مکانیزم بالابری برای ردیف کردن. نوع متـداول آن، لیفتراک چنگکی با بالابری زیاد، ماشین با بالابری زیاد چکشی، ماشین با بالابری زیاد پایه ای، ماشین بـا بالابری زیاد کنسول، ماشین با بالابری زیاد سکویی می باشند.

لیفتراک،با بالابری زیاد و چیدمان منظم: یک لیفتراک با بالابری زیاد، قابل کنترل با اپراتـوری کـه روی یـک سکوکه همراه ابزار درگیر کننده بارحرکت می کند، و به منظور چیدن انتخابی (با دست) بکار می رود.

 

 

لیفتراک برای کار در راهرو باریک ، لیفتراک بازویی لیفتراک با اپرلتور سواره، با دسترسی زیاد

 

لیفتراک،راهرو باریک: یک لیفتراک خود باربردار، که اساساً به منظور چیدن بـا زاویـه قائمـه در راهـرو هـای باریکتر از آنهایی که برای لیفتراک با وزنه تعادل مورد نیاز است، با همان ظرفیت، بکار می رود .

لیفتراک با امکان بارگیری تنها از کنار و اپراتور سواره     لیفتراک با بالابری زیاد، با چیدمان منظم و سواره

 

 

لیفتراک موتوری دستی /سواره

 

 

لیفتراک با وزنه تعادل با امکان بارگیری از جلو /کنار       لیفتراک با وزنه تعادل، اپراتور در بالا با امکان بارگیری از جلو /کنار

 

 

لیفتراک موتوری دستی با بالابری زیاد

 

لیفتراک با چیدمان منظم با بالابری کم

 

لیفتراک، با بالابری زیاد، سکویی: یک لیفتراک خود باربردار، مجهز به سکوی بار، که اساساً به منظور حمـل و ردیف کردن .صفحات بارشده لغزشی بکار می رود.

لیفتراک، با موتور احتراق داخلی: یک لیفتراک که منبع انرژی آن موتور بنزین، گاز LP ، یا دیزل می باشد.

لیفتراک، با بالابری کم: یک لیفتراک خود باربردار، مجهز به مکانیزم بـالابری فقـط بـه انـدازه ای کـه امکـان حرکت افقی بار باشد. نوع متداول آن، لیفتراک سکویی با بالابری کـم و ماشـین بـالابر پالـت می باشند.

لیفتراک، با بالابری کم و چیدمان منظم: یک لیفتراک با بالابری کم، قابل کنترل با اپراتوری که، روی آن قرار گرفته، یا کنار آن راه میرود، و به منظور چیدن انتخابی (با دست) بکار می رود. ماشین ممکـن اسـت قابلیـت خود بارگیری را نیز داشته باشد .

لیفتراک، با بالابری کم و سکویی: یک لیفتراک خود باربردار، مجهز به سکوی بار، که اساساً به منظور حمل و ردیف کردن .صفحات بارشده.لغزشی.بکار می رود.

لیفتراک، موتوری دستی: یک لیفتراک که طراحی آن بر اساس کنترل توسط اپراتـور پیـاد ه، مـی باشد .

لیفتراک، موتوری دستی /سواره: یک لیفتراک دو منظوره که طراحی آن بر اساس کنترل توسط اپراتور پیـاده یا سواره، می باشد.

لیفتراک،اپراتور در بالا و با بالابری زیاد: یک لیفتراک، با بالابری زیاد، که توسط اپراتور قرار گرفته در سکویی که بالا میرود، کنترل می شود. برخی انواع متداول آن: لیفتراک با بالابری زیـاد و چیـدمان مـنظم، و ماشـین بالابر، اپراتور در بالا با وزنه تعادل و بارگیری در جلو /کنار می باشند.

 

الزاماتی برای استفاده کنندگان لیفتراک های صنعتی که بازرس در زمان انجام بازرسی باید موردتوجه قرار دهد :

4-2-3 استفاده کننده باید کنترل کند که تمامی پلاک ها و علائم احتیـاط و دسـتورالعمل هـا نـصب و قابل خواندن باشند.

4-2-4 استفاده کننده باید توجه کند که تغییر اندازه بار در ظرفیت لیفتراک موثر است.

4-2-9 باتری های استفاده شده در لیفتراک های الکتریکی باید مطابق با حداقل /حـداکثر گـستره وزن باتری نشان داده شده در پلاک باشند.

4-4-1 تجربه نشان داده است که لیفتراک های با بالابری زیاد که با الزامات پایـداری مـشخص شـده در بند 7-6 انطباق دارند، در صورت استفاده صحیح، پایدار خواهند بود. ولی استفاده غیر صحیح، تعمیر غلط، یـا نگهداری ضعیف ممکن است در شرایط ناپایداری سهیم بوده و هدف این استاندارد را خدشه دار سازد.

4-5-1-1 لیفتراک های با بالابری زیاد و اپراتور سواره، شامل لیفتراک های با چیدمان منظم، باید مجهز بـه یک حفاظ بالای سر که طبق بند 7-28 ساخته شده ، باشند.

4-5-1-2 یک حفاظ بالای سر با هدف محافظت از اپراتور در مقابل شیء در حال سقوط می باشد ولی نمی تواند در مقابل هر ضربه ای محافظت کند. بنـابر ایـن نبایـد بـه عنـ وان جـایگزین بـرای مراقبـت صـحیح در بارگیری، جابجایی، انبار کردن، و غیره منظور شود.

4-5-1-4-2 هرگاه تمامی شرایط زیر ارضاء شوند، استفاده کننده مجاز است از لیفتراک بدون حفـاظ بـالای سر استفاده کند،:

4-5-1-4-2-1 جابجایی عمودی مکانیزم بلند کردن به mm 1825 یا کمتر، از سطح زمین محدود شود،

4-5-1-4-2-2 لیفتراک فقط در محلی کار کند که :

الف-پایین بالاترین ردیف بار نسبت به زمین از mm 1825و بالای آن از mm 3050 ، وقتی روی هـم چیـده می شوند، بیشتر نشود .

ب-فقط بارهای پایدار ( ترجیحاً به یکدیگر قفل شده، به شکل واحد، یا کانتینری) جابجا شوند .

پ-محافظت در مقابل سقوط اشیاء از ردیف های چیده شده بلند کناری وجود داشته باشد.

 

4-5-2 ادامه پشت بند: اگر نوع بار خطرناک باشد، استفاده کننده باید چنگک های لیفتراک را به یک پشت بند عمودی که طبق بند 7-27 ساخته شده، مجهز نماید.

4-6-1 انبـار کـردن و جابجـا کـردن سـوخت مـایع (نظیـر بنـزین وگازوئیـل) بایـد مطـابق اسـتاندارد ANSI/NFPA 30 و ANSI/NFPA 505 باشد .

4-6-2 انبار کردن و جابجا کردن سوخت گاز های مایع شده نفتی باید مطابق استاندارد ANSI/NFPA 505 و ANSI/NFPA 58 باشد .

 

4-7-1 وسایل و دستورالعمل تعویض و شارژ باتری باید مطابق استاندارد 505 NFPA/ANSI باشد.

4-7-2 اتصال شارژ نباید تحت هیچ شرایطی به اتصال لیفتراک وصل شود.

4-7-3 برای جلوگیری از تخریب وسایل یا جراحت پرسنل، وقتی اتصالات در هر باتری تعویض می شود، به دستورالعمل سازنده مراجعه شود.

4-7-4 عدم تطابق با گستره وزن باتری مشخص شده در پلاک می تواند باعث ناپایداری لیفتراک شود.

4-8-2 لیفتراک های موتوری صنعتی که در محل های خطرناک کارکرده و از باتری استفاده مـی کننـد باید طبق استاندارد 505 NFPA/ANSI تایید و از نوع لازم طبق این استاندارد باشد.

4-10-1 روشنایی قابل کنترل با شدت مناسب، بهتر است در محل کـارکرد طبـق اسـتاندارد IES/ANSI RP7 باشند.

4-10-2 استفاده کننده مسئولیت تجهیز لیفتراک به روشنایی را، در محل هایی که شرایط کارکرد تعیـین می کنند، باید به عهده داشته باشد.

4-11-1 موتورهای احتراق داخلی، اکسیژن موجود در فضای بسته را مصرف کرده و ممکن است خطرناک باشد مگر آنکه اکسیژن جدید جایگزین شود.

4-11-2 وقتی از وسایل با موتور احتراق داخلی استفاده می شود، باید درفضاهای بسته تهویه ایجاد شـده، تا یک هـوایی کـه میـزان آلاینـده هـا در آن از مقـدار مـشخص شـده توسـط

American Conference of Governmental Industrial Hygienists "Threshold Limit Values of Airborne Contaminants."

بیشتر نیست، حفظ شود. این شامل هوای داخل اطاقک لیفتراک، وقتی اطاقک وجود دارد، نیز می شود.

4-13 تخته های بارگیری ( ورق های پل)

4-13-1 تخته های بارگیری متحرک و موتوری باید دارای علامت مشخص کننده ظرفیت قابل حمل آنها، و در معرض دید، باشند. نباید از ظرفیت قابل حمل نشان داده شده فراتر رفت.

4-13-2 تخته های بارگیری متحرک باید در موقعیت محکـم شـوند، یـا بـا بـستن یـا مجهـز بـه وسـایل جلوگیری از لغزش شود.

4-13-3 دستگیره و سایر وسایل مناسب، باید در تخته های بارگیری متحرک برای ایمنی در جابجا کردن، فراهم شوند. در صورت امکان، حلقه های چنگک یا دستگیره ها، برای جابجا کردن با چنگک باید فراهم شود.

4-13-4 تمامی تخته های بارگیری باید دارای سطحی با اصطکاک بالا، طراحی شده برای کاهش احتمـال لغزیدن افراد یا لیفتراک، باشند.

4-13-5 طراحی و نگهداری تمامی تخته های بارگیری باید امکان تماس زیاد یک انتهای آ نها را با سـکو ( یا سکوی بارگیری) و انتهای دیگر را با کامیون، برای جلوگیری از لغزش یا تاب خوردن، فراهم کند.

4-15 وسایل هشدار دهنده :

4-15-1 هر لیفتراک باید به یک شیپور، سوت، زنگ، یا سایر وسایل تولید صدا و قابل کنترل توسط اپراتور مجهز شود.

4-15-2 استفاده کننده تعیین می کند که آیا بر حسب شرایط کار، نیاز به تجهیز لیفتراک به سایر وسایل تولید صوت یا دیدنی ( نظیر چراغ ها یا فلشر ها) بوده، و او مسئول تهیه و نگهداری این وسایل می باشد.

4-17-2 هر زمان یک لیفتراک برای بالا بردن پرسنل استفاده شود، تمهیدات زیر برای محافظـت پرسـنل باید انجام شود:

4-17-2-1با الزامات طراحی در بند 7-36 این استاندارد مطابقت داشته باشد،

4-17-2-2 محافظت از افراد در موقعیت عادی کارکرد در روی سکو در مقابل قسمت های متحرک لیفتراک که خطرناک هستند.

4-17-2-3 از وجود ابزار نگهدارنده نظیر نرده ها، زنجیر ها، کابل ها، کمربند بدن با طناب، یا وسایل کاهش سرعت، غیره در محل خود، و استفاده صحیح از آنها.مطمئن شوید.

4-17-2-4 مطمئن شوید که مکانیزم بالابری در تمام مرحله بلند کردن، پر و خالی بدون مشکل کار کرده و تمامی وسایل محدود کننده بالابری و بست ها، اگر وجود دارند، عمل می کنند.

4-17-2-6 کمربند بدن، طناب بستن بدن، یا وسیله کاهش سـرعت را کـه دارای تغییـر شـکل دائمـی، یـا خرابی است، تعویض کنید.

4-17-3 هرگاه یک لیفتراک به سکوی کار مجهز شود (شامل لیفتراک های با بالابری زیاد، اپراتور ایستاده نمی شود)، تمهیدات مشخص شده در بند 4-17-2 باید رعایت شده وتهمیدات اضـافی زیـر بـرای محافظـت پرسنل رعایت شود:

4-17-3-1سکویی مطابق با الزامات طراحی بند 7-36-3 ، ایجاد شود.

4-17-3-2 از ابزار وصل کردن تجهیزات سکو استفاده شده و سکو با اطمینان به سبد بار یـا چنگـک وصـل شود.

4-17-3-3 وقتی از سبد بار و /یا چنگک نگهدارنده سکو، برای بالا بردن پرسنل استفاده می شود، سبد بـارو /یا چنگک محکم شده تا از چرخش آنها به سمت بالا جلوگیری شود.

4-17-3-5 سکو افقی و در مرکز بوده، و بعد از بارگیری به جلو یا عقب کج نمی شود،

4-17-3-6 لیفتراک پایه های محکم و افقی داشته باشد.

 

 

5-5 مراقبت اپراتور از لیفتراک :

5-5-1 در شروع هر شیفت کاری و قبل از شروع به کار لیفتراک، شرایط آن را کنترل کرده، و بـه نکـات زیر توجه خاص شود:

5-5-1-1 شرایط چرخ ها

5-5-1-2 اگر لاستیک ها بادی هستند، کنترل فشار باد،

5-5-1-3 ابزار هشدار و ایمنی،

5-5-1-4 چراغ ها

5-5-1-5 باتری

5-5-1-6 کنترل ها

5-5-1-7 سیستم بلند کردن و کج کردن،

5-5-1-8 وسیله نگهداری بار

5-5-1-9 زنجیرها و کابل ها،

5-5-1-10 کلید حد

5-5-1-11 ترمزها

5-5-1-12 مکانیزم هدایت

5-5-1-13 سیستم سوخت رسانی

5-5-1-14موارد اضافی یا تجهیزات خاص همانطور که توسط استفاده کننـده و /یـا سـازنده مـشخص شـده است.

اگر لیفتراک نیاز به تعمیر داشته باشد یا به هر علتی نا امن شود، یا باعث شرایط نا امـن شـود، شـرایط بایـد سریعاً به نماینده تام الاختیاراستفاده کننده گزارش شود و لیفتراک تا رسیدن به شرایط امن کار ، نباید مـورد بهره برداری قرار گیرد.

 

6-2 نگهداری و بازرسی :

نگهداری و بازرسی تمامی لیفتراک های موتوری صنعتی باید مطابق موارد زیر باشد:

الف - یک برنامه تعریف شده برای تعمیر ات، روغن کاری، و سیستم بازرسی باید دنبال شود؛ به توصیه هـای سازنده مراجعه کنید،

ب - فقط پرسنل آموزش دیده و صاحب اختیار باید مجاز به نگهـداری، تعمیـر، تنظـیم، و بازرسـی لیفتـراک های صنعتی باشند، و طبق دستورالعمل های سازنده.

6-2-1 وقتی برای تعمیر یا بازرسی لیفتراک بالا آورده می شود، لیفتراک ها باید به حالت ایمن، محکـم، پایدار بلند شوند. حذف قسمت ها نظیر وزنه های تعادل، یا ستون ها، مرکز ثقل را تغییر داده و ممکن اسـت حالت ناپایدار بوجود آورد.

 

6-2-2 قبل از شروع بازرسی و تعمیر لیفتراک؛

6-2-2-1 چرخ های محرک را بلند کرده تا آزاد شوند یا اتصال باتری را جدا کنید و از گوه یا سایر وسـایل نگهدارنده مثبت موقعیت لیفتراک استفاده کنید.

6-2-2-2 وسیله نگهداری بار، بین دکل ها، یا قفسه قبل از کار، آنها را ببندید.

6-2-2-3 قبل از قطع اتصال هر قسمت از سیستم سوخت موتور لیفتراک های گازوئیلی با سیـستم تغذیـه ثقلی، تمهیدات برای حذف احتمال خروج غیر عمد سوخت باید اتخاذ شود.

6-2-2-4 قبل از قطع اتصال هر قسمت از سیستم سوخت موتور لیفتراک با گاز LP ، شیرتانک LP را بسته و موتور را روشن نگه دارید تا سوخت داخل سیستم تخلیه شده و موتور خاموش شود . اگر موتور روشن نـشد، شیر تانک LP را بسته سوخت را به آرامی تهویه در ناحیه بی خطر تهویه کنید.

6-2-2-5 قبل از کار روی سیستم الکتریکی،اتصال باتری را جدا کنید.

6-2-2-6 اتصال شارژر باید فقط به اتصال باتری وصل شده و هرگز به اتصال لیفتراک وصل نشود.

6-2-3 کارکرد لیفتراک برای کنترل عملکرد آن باید در یک ناحیه مجاز کـه فاصـله ایمنـی وجـود دارد، انجام شود.

 

6-2-7 ترمز ها، مکانیزم هدایت، مکانیزم کنترل، وسایل هشدار دهنده، چراغ هـا، ابـزار بلنـد کـردن بـار اضافی، حفاظ ها و وسایل ایمنی، مکانیزم بلند کردن و کج کردن، فعال کردن متوقف کننـده محـور، و اعـضا قاب باید دقیق و مرتب بازدید شده و در شرایط کارکرد ایمن باشد.

6-2-8 بازرسی و تعمیر چنگک ها در زمان کار روی لیفتراک ها

الف-چنگک های مورد استفاده باید در فاصله زمانی نه بیـشتر از 12 مـاه بازرسـی شـده (بـرای یـک شـیفت کاری)، یا هر زمان که خرابی یا تغییر شکل دائمی مشاهده شود. استفاده شدیدتر نیاز به بازرسی بیشتر دارد.

ب-ظرفیت بار قابل تحمل هر چنگک به تنهایی. وقتی چنگک به صورت جفـت اسـتفاده مـی شـود (حالـت عادی آرایش)، ظرفیت قابل تحمل هر چنگک باید حداقل نصف ظرفیت قابل تحمل لیفتراک مـشخص شـده توسط سازنده، و در فاصله مرکز نشان داده شده در پلاک لیفتراک باشد.

6-2-8-1 بازرسی. بازرسی چنگک توسط پرسنل آموزش دیده با دقت و با هدف تعیـین هرگونـه خرابـی، شکست، تغییر شکل، غیره، که استفاده ایمن را تضعیف می کند، انجام می شود . هر چنگکی که چنین خرابی را نشان دهد، از سرویس خارج شده، و به سرویس برگردانده نمی شود تا زمانی که طبق بند 6-2-8-2 بطـور رضایت بخش تعمیر شود.

6-2-8-1-1 ترک های سطحی. چنگک باید بطورکامل بـا چـشم بـرای تـرک بازرسـی شـود، و اگـر لازم تشخیص داده شد، مورد بررسی با روش تعیین غیر مخرب ترک قرار گرفته، توجه خاص بـه پاشـنه و جـوش های متصل کننده تمامی اجزاء به بدنه چنگک باید شود. این بازرسی برای تـرک بایـد همچنـین شـامل هـر اتصال مکانیزم خاص از بدنه چنگک به تکیه گاه چنگک شامل اتصال از نوع کمربند و آهنگری آرایـش نـصب شده بالا برای قلاب یا حمل کننده شبیه شفت شود. چنگک ها نباید به سرویس برگردانده شـوند اگـر تـرک های سطحی پیدا شود.

6-2-8-1-2 صاف کردن پره و ساق. صاف کردن سطح فوقانی پره و سطح جلوی ساق باید کنترل شود . اگر انحراف از صافی بیش از% 5/0 طول پره /یا ارتفاع ساق ، به ترتیب، بود چنگک به سرویس برگردانـده نمـی شود تا زمانی که طبق بند 6-2-8-2 تعمیر شود.

6-2-8-1-3 زاویه چنگک (سطح فوقانی پره تا سطح بار ساق ). هر چنگکی که دارای انحرافـی بـیش از 3 درجه از مشخصه اولیه است نباید به سرویس برگردانده شود. چنگک های برگردانده شده باید تنظیم و طبـق بند 2-8-2-6 آزمایش شوند .

6-2-8-1-4 اختلاف بین ارتفاع نوک چنگک. اختلاف ارتفاع یک سری از چنگک ها وقتی روی تکیه گـاه نصب شدند باید کنترل شود. اگر اختلاف بین ارتفاع نوک از% 3 طول پره بیشتر شود، سری چنگک ها نباید به سرویس برگردانده شوند تا طبق بند 6-2-8-2 تعمیر شوند.

6-2-8-1-5 قفل موقعیت ( اگر از ابتدا وجود داشته باشد). باید تایید شود که قفل موقعیت خوب تعمیر شده و درست کار می کند. اگر ایرادی پیدا شد، چنگک از سرویس خارج شده تا تعمیر رضایت بخش انجام شود.

پوسیدگی 6-1-8-2-6

6-2-8-1-6-1 پره چنگک و ساق. پره چنگک و ساق باید بطور کامل برای پوسیدگی کنترل شـود، توجـه خاص به نزدیکی پاشنه خواهد شد. اگر ضخامت به% 90 ضخامت ابتدایی برسد، چنگـک نبایـد بـه سـرویس برگردانده شود.

6-2-8-1-6-2 قلاب چنگک (اگر از ابتدا وجود داشته باشد). سطح نگهدارنده قلاب بالایی و سـطوح بـاقی مانده هر دو قلاب باید برای پوسیدگی، لهیدگی، و سایر تغییر شکل های موضعی کنترل شو ند. اگر این موارد تا حدی واضح می باشند که فاصله بین چنگک و تکیه گاه آن زیاد شده، چنگک نباید به سرویس برگردانـده شود تا طبق بند 6-2-8-2 تعمیر شود.

6-2-8-1-7 خوانا بودن علائم ( اگر از ابتدا وجود داشته باشد). اگر علامت گذاری چنگک طبق بند 7-26- 2 بصورت واضح خوانا نبود، آن باید طبق دستورالعمل های فروشنده ابتدایی تعویض شود،

 

6-2-9 لیفتراک ها یا ابزار خاص که برای کارکردن در مکان های خطرناک طراحی و تایید شده اند، باید توجه خاص شود تا از حفظ مشخصات ابتدایی تایید شده برای کارکرد امن، با نگهداری مطمئن شد.

6-2-10 سیستم سوخت رسانی باید برای نشت و شرایط قسمت ها کنترل شود . در حالت نـشت سیـستم سوخت رسانی، ملاحظات خاص اضافی باید رعایت شود. باید از استفاده لیفتـراک تـا برطـرف کـردن نـشتی جلوگیری به عمل آید.

6-2-11 تمام سیستم های هیدرولیکی باید مرتب بازرسی و برای کارکرد خوب نگهـداری شـوند . سـیلندر های هیدرولیکی، شیرها، شلنگ ها، بست ها، و سایر اجزاء هیدرولیک باید کنترل شده تـا مطمـئن شـد کـه سوراخ یا نشت به اندازه ای که خطر ناک است، ایجاد نشده باشد.

6-2-12 ظرفیت تعیین شده توسط سازنده، کارکرد، ورق های دستورالعمل کارکرد، نگهداری، برچسب ها، یا تصویر ها باید در شرایط خوانا نگهداری شوند.

6-2-13 باتری ها، موتور ها، کنترل کننده ها، کلید حدی، ابزار محافظت، هدایت کننده های الکتریکـی، و اتصالات باید برای کارکرد خوب بازرسی و نگهداری شوند. توجه خاص باید به شـرایط عـایق هـای الکتریکـی شود.

6-2-15 لیفتراک ها باید برای به حداقل رساندن خطر آتش سوزی و راحتی در پیدا کـردن قـسمت هـای شل یا محافظ در شرایط تمیز نگه داشته شوند.

6-2-16 تصحیح ها و اضافه کردن ها که بر ظرفیت یا ایمنی عملکرد ، تاثیر می گذارند نباید قبـل از اخـذ تایید کتبی از سازنده انجام شوند. وقتی چنین اختیاری داده شد، صفحه، برچـسب، یـا تـصویر دسـتورالعمل ظرفیت، عملکرد، و نگهداری باید به تناسب تغییر کند.

6-2-19 وقتی باتری در لیفتراک های الکتریکی-باتری تعویض می شود، باتری تعـویض شـده بایـد دارای وزن سرویس در گستره حداقل /حداکثر تعیین شده در پلاک لیفتراک که توسط سازنده تعیین شده، باشد.

 

الزامات قانونی آیین نامه ایمنی ماشین های لیفتراک

مصوب وزارت کار و شورای عالی حفاظت فنی

 

ماده29 – بازدید کلیه قسمت های لیفتراک و ملحقات آن قبل از شروع هر شیفت کاری توسط راننده الزامـی است.

ماده 30 -بازرسی فنی کلیه قسمت های لیفتراک و ملحقات آن بعد ازهرگونـه تعمیـرات و طـی دوره هـای زمانی مطابق دستورالعمل های شرکت سازنده الزامی بوده و نتایج آن باید در پرونده لیفتراک ثبت و نگهـداری شود.

ماده 31 -هر لیفتراک باید دارای یک پرونده که حاوی دستورالعمل های شرکت سازنده و همچنـین سـوابق بازرسی های فنی ، تعمیرات و روش های نگهداری است، باشد.

ماده 34 -لیفتراک باید مجهز به اطاقک ایمن راننده ،کمربند ایمنی ، چراغ هشدار دهنـده ،آژیـر، بـوق دنـده عقب، آینه های بغل و تجهیزات کنترلی باشدو همچنین برای کار در تاریکی به چراغهای مناسب جلو وعقب با نور کافی تجهیز گردد .

ماده 41 -انجام کلیه امورتعمیراتی و همچنین جوشکاری بر روی بدنه ،شاخک هاو ملحقـات لیفتـراک بـه منظور از بین بردن ترک ها و فرسودگی های سطحی ممنوع بوده و در صورت نیاز این امـر فقـط بـا نظـارت شرکت سازنده مجاز است .

ماده 47 -در فضاهای بسته که فاقد سیستم تهویه مناسب است ، استفاده از لیفتراک های با موتـور احتراقـی ممنوع بوده وباید از لیفتراک های برقی استفاده گردد.

ماده 50 -صندلی لیفتراک باید دارای شرایط ارگونومی مناسب بوده وبه طور پیوسته مورد بررسی قرار گرفته و در صورت مشاهده هرگونه عیب و نقص، تعمیر یا تعویض گردد.

ماده 51 -سقف و بدنه کابین لیفتراک باید از استحکام کافی برخوردار بوده و با توجه به نوع کـار و شـرایط محیطی، ایمنی راننده را تامین نماید .

ماده 57 -نصب لوح فلزی حاوی مشخصات فنی بر روی بدنه لیفتراک الزامی است.

ماده 61 -اخذ تائیدیه بازرسی فنی و سالیانه لیفتراک ها از شرکت سازنده و یا مراکـز رسـمی و معتبـر مـورد تایید وزارت کار و امور اجتماعی الزامی است.


شما اولین نفری باشید که نظر می دهد

ارسال نظر جدید

کد امنیتی

امتیاز دهید: