بازرسی فنی جرثقیل های متحرک بر اساس استاندارد OSHA/ANSI

این صفحه را با دوستانتان به اشتراک بگذارید: 

 

بازرسی فنی جرثقیل های متحرک بر اساس استاندارد OSHA/ANSI

 

مطابق با استاندارد های OSHA/ANSI بازرسی جرثقیل بر دو نوع است :

الف . بازرسی مکرر و روزانه

این نوع بازرسی در فواصل زمانی روزانه تا ماهیانه و معمولا در ابتدای شروع هر نوبت کاری توسط راننده یا شخص آگاه انجام می شود . اجزایی که تاثیر مستقیم در ایمنی جرثقیل دارند و یا به طور روزانه امکان تغییر در آنها وجود دارد باید به طور روزانه بازرسی شده تا نواقص موجود که بر عملیات ایمن جرثقیل تاثیر می گذارد شناسایی و رفع شود . بازرسی های مکرر شامل موارد زیر است ولی تنها محدود به این چند عامل نیست .

  • تمام قسمت های متحرک دستگاه حفاظ گذاری شده باشند . حفاظ برداشته شده از روی یک قسمت به این معنی است که فرد تعمیرکار (مکانیک) در حال انجام کار در آن قسمت است .
  • هر جزء دستگاه که در عملیات بالابردن ، پایین آوردن ، چرخش و . . . به کار می رود باید قبل از شروع کار بازرسی چشمی شود تا نواقص احتمالی موجود شناسایی و برطرف گردد .
  • تمام قسمت های سیم بکسل بالا رونده و سیم بکسل نگهدارنده ، قرقره ها ، درام ها ، قلاب و متعلقات آن را بازرسی کنید . (قلاب جرثقیل در صورتی که تغییر شکل و ترک خوردگی دارد از کار کنار گذاشته شود و در صورتی که میزان بازشدگی دهانه آن بیش از 15 درصد یا میزان تاب خوردگی و انحراف قلاب بیش از 10 درجه باشد باید از سرویس خارج شود .
  • تمامی مفصل ها و لولاهای گردان براحتی و آزادانه بچرخند .
  • بازدید چشمی از تمام قسمت های بوم شامل خود بوم و بوم کمکی که صاف و سالم بوده و هیچ گونه نشانه ای از آسیب فیزیکی مانند ترک ، خمیدگی ، تغییر شکل نواحی جوش کاری شده دیده نشود .

هیچ گونه خوردگی در نقاط اتصال دهنده اجزای بوم به یکدیگر وجود نداشته باشد . پوسته پوسته شدن رنگ بوم و ترک خوردگی اجزا می تواند نشانه ی خستگی فلز و آسیب دیدگی آن باشد . در جرثقیل های بوم خشک به دنبال اتصالات خمیده در بوم باشید . هرگونه خمیدگی و تاب خوردگی در بندهای اتصال دهنده ی قسمت های بوم می تواند باعث از دست رفتن استحکام و مقاومت آن ناحیه و درنهایت آسیب دیدگی کلی بوم شود . هرگونه عملیات حرارتی ، (نظیر جوش کاری ، برش کاری) و چکش کاری روی اجزای بوم به منظور صاف یا تعمیر کردن خارج از دستورات سازنده اکیدا ممنوع است . قسمت های فرسوده باید طبق دستورالعمل سازنده اکیدا ممنوع است . قسمت های فرسوده باید طبق دستورالعمل سازنده بریده و با اجزای جدید جایگزین شود . تمامی مراحل تعمیراتی ، زیر نظر فرد مجرب و مجاز بر طبق استاندارد انجام شود .

  • لاستیک ها (تایرها) از لحاظ فرسودگی و باد مناسب بازدید شود .
  • نشتی روغن و هوا در سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک بررسی شود .
  • روغن کاری مناسب مطابق با دستورالعمل سازنده در تمام قسمت ها انجام شود . سوخت روغن هیدرولیک و روغن خنک کننده به مقدار کافی وجود داشته باشد .
  • کپسول آتشنشانی مناسب در اتاق راننده تعبیه شده و راننده نحوه کار با آن را فرا گرفته باشد .
  • تمامی سازو کارهای عملیاتی دستگاه مانند قرقره ، درام ، ترمز ، سیستم های قفل کن ، قلاب ، بوم ، جک های تعادلی ، قطع کن برقی ، تجهیزات ایمنی ، سیلندرهای هیدرولیک ، تجهیزات برق و روشنایی باید بازرسی شوند .
  • سینی گردان و اتصالات آن از لحاظ وجود ترک در نواحی جوش کاری شده و پیچ و مهره شل و آزاد بازرسی شود .
  • سیلندر و ستون جک های تعادلی از نظر شکل ظاهری و نقاط جوش کاری شده بازدید شود . جک های تعادلی باید به طور کامل و به آرامی باز و بسته شوند .
  • تمامی ترمز ها و کلاچ ها از نظر عملکرد و تنظیمات صحیح مورد بازرسی قرار گیرند .
  • سیستم قفل بالابر بوم ، قطع کن الکتریکی و نشانگر وضعیت بار (LMI) از نظر کارکرد صحیح و کالیبره بودن همواره بازرسی شوند .
  • هنگام روشن بود بودن موتور ، تمامی نشانگرها ، کنترل ها و چراغ های هشداردهنده از لحاظ سهولت قرائت و عملکرد درست بازدید شوند .
  • تمامی شیشه های اتاق راننده از لحاظ شکستگی و ترک خوردگی بازرسی شود .

ب. بازرسی دوره ای

این نوع بازرسی در فواصل زمانی یک الی دوازده ماه انجام می شود . این بازرسی بر اساس احساس نیاز به تعمیرات یا تعویض اجزا و قطعات به مظور عملکرد صحیح و ایمن دستگاه انجام می شود . این نوع بازرسی شامل موارد ذکر شده ی بازرسی روزانه نیز هست ولی از آن ها کامل تر و دقیق تر است . مدارک بازرسی دستگاه به همراه تاریخ بازرسی ، امضای بازرس ، شماره ی سریال دستگاه و سایر اطلاعات شناسایی دستگاه و سایر اطلاعات شناسایی دستگاه تهویه و بایگانی شده و باید در دسترس قرار داشته باشد .

  • کل دستگاه از لحاظ آسی ساختاری از قبیل کج شدگی ، ترک خوردگی در شاسی اصلی ، مجموعه جک های تعادلی دستگاه و متعلقات ساختاری مربوط به حمل کننده (کشنده) و . . . بازرسی شود .
  • تمامی اتصالات جوش کاری شده از لحاظ ترک خوردگی ، پوسته پوسته شدن رنگ ، فرسودگی ، خمیدگی و خوردگی بازرسی شومد . بوم هیدرولیک از لحاظ خمیدگی و کج شدگی بازرسی شود .
  • تغییر شکل ، ترک خوردگی و خوردگی در اجزای ساختاری توسط تست های غیر مخرب حداقل یک بار در سال به وسیله ی شرکت بازرسی معتبر انجام شود و گزارش های مربوط به هر دستگاه باید در سوابق و مدارک دستگاه بایگانی شود .
  • درام ها و قرقره ها از لحاظ ضعیف شدگی ، فرسودگی و ترک خوردگی بازرسی شود .
  • پین ، شفت ، بلبرینگ ، دنده ، غلتک ، وسایل قفل کننده ، قلاب و متعلقات جک های تعادلی از لحاظ فرسودگی بیش از حد بازرسی شوند .
  • تمامی نشانگرهای بار ، زاویه بوم از لحاظ عملکرد صحیح و کالیبره بودن بازرسی شوند .
  • تمامی تجهیزات مولد نیرو (موتور ، ژنراتور) از لحاظ عملکرد صحیح بازرسی شوند .
  • تمام چرخ دنده ها از لحاظ فرسودگی بیش از حد بازرسی شوند .
  • وزنه های تعادلی به طور مناسب به یکدیگر و به ساختار اصلی دستگاه متصل شده باشند .
  • تمام تجهیزات باربرداری شامل بوم کمکی ، قفل کن ها و متعادل کننده ی بار باید دارای پلاک شناسایی خوانا و با دوام باشند .

 


شما اولین نفری باشید که نظر می دهد

ارسال نظر جدید

کد امنیتی

امتیاز دهید: